Nieuws 2016

Tour of Hainan - 30 oktober 2016

De start van de laatste etappe verliep iets anders dan vooraf gedacht. Door extreme regenval waren de wegen in Qiongzhong onbegaanbaar geworden en werd de start verplaatst naar Xinglong. Besloten werd om de eerste etappe nogmaals te gaan rijden, zo werd vandaag een korte etappe met veel spektakel. Brian kon mooi mee in het peloton en wist zich, ondanks dat er heel veel renners moesten lossen, te handhaven in de groep. Er werd behoorlijk hard gereden en er stond een harde wind. Door de regen waren de wegen toch hier en daar vrij glibberig. In de massasprint werd Brian 24ste en uiteindelijk 37ste in het algemeen klassement, hetgeen hem ook nog eens 3 UCI-punten opleverden.  Al met al een mooi resultaat zo aan het eind van het seizoen.

Brian neemt nu even een paar weekjes gas terug om in december weer fris naar de start van het nieuwe seizoen toe te kunnen werken.

Tour of Hainan - 29 oktober 2016

Vandaag stond etappe 8 op het menu en gezien de 4 gecategoriseerde klimmen zou het misschien wel de zwaarste dag worden. Vanaf de start werd er hard gekoerst en er stond behoorlijk wat wind. Pas na 1 uur koers konden 9 renners ontsnappen. Toen de eerste klimmen zich aandienden begon Brian zich ietsje beter te voelen. De eerste 2 uren voelde hij zich niet echt fit en had wat pijn in de linkerknie. Hij kon goed opschuiven in de klimmetjes en er werden veel renners gelost. Het vuurwerk zou verwacht worden op de 2 laatste klimmetjes die kort waren, maar met een stijgingspercentage van 9% steil genoemd konden worden. "Dit soort klimmetjes liggen mij wat beter en ik hoefde pas op de laatste klim mijn eigen tempo te gaan rijden. Gelukkig vond ik een goede groep van 27 renners die de 2de groep zouden vormen en zo samenwerkend na 166 km over de finish kwamen. Een zware dag maar wel redelijke benen en zelfs nog wat opgeschoven in het klassement. Van 43ste naar 38ste plek", aldus Brian. 

Tour of Hainan - 28 oktober 2016

Na de zware dag van gisteren stond er een relatief eenvoudige etappe op het programma. Met 127 km en twee korte klimmen te gaan, zou het weer een dag voor de sprinters kunnen worden. Van te voren werd aangenomen dat het een easy ritje zou worden, maar het was toch niet gemakkelijk. De benen waren niet goed en er werd in een hoog tempo doorgereden. De laatste 50 km waren extra pittig een aantal renners moest dan ook lossen. Brian kon zich vandaag een beetje schuil houden in het peloton, om in de laatste 3 km de lead-out te doen voor de sprinters. Het lukte hem om veilig in het voorste gedeelte van het peloton als 31ste te finishen.  "Morgen staat ons een laatste zware dag te wachten met veel klimmen, het klassement zal compleet over de kop gaan. Vuurwerk wordt er verwacht met nog 2 dagen te gaan", aldus Brian. 

Tour of Hainan - 27 oktober 2016

Vandaag de 6de etappe van Changjiang naar Wuzhishan, een rit over 197 km met 2 categorie 1 klimmen. Deze rit werd gezien als de Queenstage. Brian stond als 13de in de GC en zijn doel was om zo goed mogelijk te eindigen. Het zou lastig worden aangezien de laatste klim 10 km lang was met een stijgingspercentage van 7% gemiddeld en de top lag op 10 km van de aankomst.
Het werd zoals alle dagen een warme lange dag. De eerste klim kwam Brian goed over, er waren veel renners die moesten lossen om later weer aan te sluiten bij het peloton. De beslissing moest wel vallen op de laatste klim. Al op 20 km voor de voet van de klim werd er flink gas gegeven en voelde Brian voor het eerst de vermoeidheid opkomen. De hitte en de km's begonnen hun tol te eisen en met het ingaan van de klim moest hij na 2 km zijn eigen tempo zien te vinden. Het was vechten om niet teveel te verliezen en een goede groep te vinden. In de laatste 200 m van de klim kwam hij bij een groepje van 8 renners en begonnen ze aan de afdaling naar de finish. "Ik was kapot en kon niet veel meer doen dan aanhaken. Als 47ste kwam ik over de meet en was behoorlijk duizelig en kapot. Een warme dag en geen lekkere klimbenen vandaag. Hopelijk komt dat gevoel nog weer terug in de komende etappes", aldus Brian. 

Tour of Hainan - 26 oktober 2016

De etappe van Danzhou naar Changjiang was 185 km over heuvelachtig terrein. Er zat een ploegmaat van Brian mee in de ontsnapping. Het was een pittige dag, hetgeen kwam door de warmte en het heuvelachtige terrein. Op 30 km van de meet werden de vluchters teruggepakt door het peloton. Hierna ging alles op de kant en er werden een aantal aanvalletjes geplaatst. Brian zat goed van voren en hoorde achteraf, dat het achterin het peloton een chaos was door een aantal valpartijen. Met nog 3 km te gaan zat hij goed in de eerste groep en kon zich opmaken voor de eindsprint. Ongelukkig viel er iemand voor hem. Brian kon er net omheen sturen, maar was wel veel snelheid kwijt. Het kostte hem toch te veel energie om terug te komen in een kansrijke positie. Op het laatste rechte stuk naar de finish kon hij niet echt meedoen in de eindsprint. Uiteindelijk kwam hij als 28ste over de meet. Hij staat nog steeds 13de in het GC. "Morgen de zwaarste etappe en ik moet hopen op een goede dag", aldus Brian.

Tour of Hainan - 25 oktober 2016

Etappe 4 had een afstand van 160 km. Na een aantal pogingen van Brian om een ontsnapping op touw te zetten en waarbij hij zelfs even alleen weg was, lukte het om na 25 km weg te rijden met een groepje van 7 renners. Brian voelde zich niet echt fit, de hoge temperatuur en een luchtvochtigheid van bijna 100% was een beetje teveel van het goede. Hij probeerde een aantal seconden bij elkaar te sprokkelen bij de eerste bonificatiesprint na 53 km koers. Er werd hard gesprint voor de seconden en het lukte Brian deze sprint te winnen en volle 3 sec te pakken. Hij merkte hierna dat de tank behoorlijk leeg was en heeft zich terug laten zakken in het peloton. Brian kon zodoende weer wat herstellen en in het peloton finishen. Hij werd uiteindelijk in de eindsprint 42ste en schoof van de 34ste naar de 13de plek in het klassement. "Kijken of ik de komende dagen goed door kan komen en een klassement kan rijden. Het is veel ontdekken en leren tijdens deze tour", aldus Brian. 

Tour of Hainan - 24 oktober 2016

In de 3de etappe van Haikou naar Chengmai moest er 208 km verreden worden. Het werd een etappe voor de sprinters en er ontstond al gauw een kopgroepje dat vrijgeleide kreeg. Brian zelf had het idee om voor de sprint te gaan, aangezien de finish licht oplopend was. Hij had vanaf de start geen lekkere benen en moest er echt inkomen. Pas na 180 km ging het tempo duidelijk omhoog en probeerde hij de laatste 10 km naar voren te komen. Met nog 2 km te gaan kwam Brian langs de rechterkant van de weg voorin te zitten, maar werd een aantal malen afgesneden. De laatste 200m kreeg hij wat ruimte waardoor hij kon versnellen, maar werd daarna weer ingesloten. "Helaas geen goede sprint kunnen rijden. Ik had echt het gevoel dat er een top 10 mogelijk was geweest. Nieuwe ronde, nieuwe kansen", aldus Brian. Hij eindigde als 21ste in dezelfde tijd als de winnaar.

Tour of Hainan - 23 oktober 2016

De tweede en tevens langste etappe stond nu op het menu. Een kleine 230 km van Xinglong naar hoofdstad Haikou. Een rit in lijn over relatief vlak terrein, dit was dus een uitgelezen kans voor de sprinters. Al vroeg in de koers ontsnapte een groepje van 7 renners, zij kregen vrijgeleide van het peloton. Er zat een ploeggenoot mee in deze ontsnapping, waardoor wij als ploeg relaxter konden koersen. De ontsnapping van de dag was een feit en er werd niet echt meer gekoerst. Vanaf km 200 werd er weer serieus gereden en brak de koers open, zodat de vluchters langzaam ingerekend werden. De laatste 30 km waren vrij hectisch door de strijd om de beste plaats voor de sprinttreintjes. 

Nadat Brian in de laatste 15 km hun sprinttrein een aantal km´s goed van voren kon houden, liet hij zich uitzakken. Met nog 5 km te gaan kwam er een wat technischer deel en is Brian weer naar voren gereden. Met nog 1 km te gaan even vol gas gegeven, om te kijken of er nog een mooie klassering inzat. Helaas kwam hij iets te vroeg van voren, waardoor hij in de laatste 300 m behoorlijk in de volle wind kwam te zitten. Het resultaat van zijn inspanning was een 31ste plaats in dezelfde tijd als de winnaar. "Hopelijk krijg ik de komende dagen nog een paar kansen", aldus Brian.

Tour of Hainan - 22 oktober 2016

Vandaag stond de eerste en tevens kortste etappe van de Tour of Hainan op het programma. Een ronde van een kleine 90 km met start en finish in Xinglong. Het werd een een snelle en aanvallende rit. Brian reed vanaf de start erg actief om te proberen een ontsnapping te forceren. Nadat hij een aantal keren mee sprong met een groepje en zelfs nog even een tijdje alleen op kop reed was een ontsnapping helaas niet gelukt. 

Op 20 km van de streep moesten een aantal korte klimmetjes genomen worden.Het peloton was inmiddels weer compleet en de ene aanval na de andere vond plaats. Brian sprong 2 keer mee maar helaas zonder succes. Hij besloot om de lead out voor de sprinters van het team te gaan doen. Op 2 km van de aankomst had Brian deze in de top 20 afgeleverd en had zijn werk gedaan.  Om vervolgens toch nog op de 47ste plaats te finishen in de zelfde tijd als de winnaar. Een attractief dagje volgens Brian en met deze benen zijn er zeker mogelijkheden in de komende etappes. Morgen staat de langste etappe op het programma er moet dan 230 km worden afgelegd.

Grote Prijs Jeff Scherens Rondom Leuven - 21 augustus 2016

Er lag een pittige klassieker te wachten in Leuven, 185 km verdeeld over 13 plaatselijke ronden in en om Leuven met in elke ronde 2 steile klimmetjes. 

Het weer was precies zoals te verwachten voor een klassieker. Veel regen, maar wel een aangename temperatuur. Om 12.50 klonk het startschot voor de 178 renners in het centrum van Leuven. Er werd de gehele dag hard gekoerst en er ontstond een natuurlijke schifting door het weer en het zware parkoers. Brian had erg goede benen en kon zich goed handhaven in de voorste gelederen. Hij kon het tempo goed volgen en had het idee dat hij eindelijk weer goede benen begon te krijgen. Pas na 140 km kwam Brian wat in de problemen. De tank raakte wat leeg en hij kreeg te maken met krampen in zijn bovenbeen. Gelukkig vond hij een groep van een man of 20/25 en ze draaiden goed rond. De krampen werden steeds heviger en Brian kon niet heel veel meer aanzetten. Gelukkig kon hij wel finishen en was hij blij dat hij doorgezet had. Nu heeft Brian een periode van trainen alvorens hij naar Italië afreist voor een 5-luik aan wedstrijden. "Ik kijk hier erg naar uit", aldus Brian. Voor nu een korte trainingsstage op Lanzarote om goed voorbereid aan de start te verschijnen.

Update waarom het geruime tijd stil was op de site

Het is een lange periode stil geweest op de website: de reden was een dipje in Brian's lichamelijke gesteldheid. Na de teleurstellend verlopen koersen in Canada heeft hij een rustperiode ingelast en is daarna weer rustig beginnen te trainen. 

Langzaam aan merkte hij dat het weer stapje voor stapje beter ging. Na een hoogtestage in Utah, Verenigde Staten, verliep de Tour of Utah helaas nog niet naar verwachting voor Brian, de goede benen waren nog steeds niet gevonden. 

Daarna mocht hij vrij vlot aantreden in de Czech Cycling Tour in Tsjechië. 4 dagen koersen met als klap op de vuurpijl een Ploegentijdrit. Nog nooit had hij een tijdrit gereden, laat staan een TTT. Wonderbaarlijk ging het niet eens zo slecht en zo begon zijn Czech Cycling Tour toch nog redelijk voorspoedig. Iedere etappe is Brian ingegaan als was het een eendaagse wedstrijd en hij moest telkens diep gaan. De laatste etappe voelde hij dat hij weer iets beter begon te koersen. Het lichaam kwam er weer wat doorheen. Helaas werd hij om onduidelijke redenen in de laatste ronde uit koers gehaald omdat hij geen onderdeel uitmaakte van het peloton dat 10 min. voor hem reed en ook niet van de Grupetto dat 10 min. achter hem reed. 

Na een weekje goed trainen stond afgelopen zondag zijn tweede Belgische klassieker op de agenda. De GP Jeff Scherens rondom Leuven.

Winston Salem Cycling Classic - 30 mei 2016

Vandaag stond de Winston Salem Cycling Classic in Amerika op het programma. Nadat Brian op zaterdag na een lange vliegreis was aangekomen en op zondag wat losgereden had, was het vandaag tijd om te gaan racen. 177 km verdeeld over 14 rondes. 

Brian moest erg wennen aan het tijdsverschil maar helemaal aan de temperatuur (38-40 graden) en de hoge luchtvochtigheid. Het werd een super zware race, aldus Brian.  Hij begon goed en was telkens alert voorin te vinden, doordat de rondes kort en bochtig waren met veel klimmetjes was het een soort criterium stijl van racen. Brian was dit niet meer gewend en moest zich echt aanpassen. Het tempo lag de hele tijd hoog en hij trapte hoge wattages. Helaas na 3,5 ronden was het voor Brian al klaar, zijn benen waren leeg en hij was kapot. De hitte en de luchtvochtigheid in combinatie met de jetlag waren iets teveel van het goede. Hoofd omhoog want zondag staat de Philadelphia International Cycling Classic op het programma. Hopelijk staat hij dan met een beter gevoel aan de start. 

Tour d'Azerbaïdjan - 8 mei 2016

Iedere dag leken de etappes zwaarder te worden. En zo was het met etappe 5 in het vooruitzicht niet anders. Tevens was dit ook de laatste etappe van de Tour of Azerbaïdjan. Een Tour die voor Brian als preparatie voor de aankomende races zou zijn.

De laatste etappe was een rit over 158 km met een aanloopstuk en 5 plaatselijke ronden door de oude stad van Baku. Een strook kasseien en een klim zaten verwerkt in de plaatselijke ronde. De dag begon hard maar Brian zijn benen voelden gelijk al vrij slecht aan. Dus een kansje om mee te zitten met de vroege vlucht had hij na 15 seconden  koers al uit zijn hoofd gezet. Na 20 km werd het hele peloton al op de kant gegooid, ze zaten met de hele ploeg een beetje te slapen en vielen een beetje buiten de boot voor wat betreft de waaiers. Gelukkig vonden ze vrij snel weer de aansluiting en nestelde Brian zich voorin het peloton in het treintje van Bora-Argon 18. De tweede keer dat het op de kant ging zat hij makkelijk voorin en merkte weinig van de wind en de snelheid, maar achterin werden er allemaal groepen gevormd. Het hele veld kwam weer bij elkaar om aan de plaatselijke ronden te beginnen. De eerste keer dat ze door start/finish kwamen werd er hard gekoerst om als eerste de bocht naar de oude stad in te gaan, alwaar de kasseitjes lagen te wachten. Brian zat toch iets te ver van achteren en omdat de straten zo smal waren werd alles op een lint getrokken. Na de smalle straatjes volgde meteen een klim van 2 km en renners begonnen te lossen en Brian mistte net de aansluiting met de voorste groep. Gelukkig werd er goed samen gewerkt en kwamen ze met een man of zes terug in de voorste groep. 

De tweede ronde voelde Brian zich beter en zat goed voorin. Hij kwam vrij gemakkelijk door de straatjes en de klim. Het peloton bestond nog uit hooguit 40 renners en hij had goede hoop op het tweede deel. Helaas was die hoop 5 km later al voorbij toen hij klem kwam te zitten tussen 3 renners en de man naast hem onderuit ging en Brian meenam in zijn val. Gelukkig was het een val op glad asfalt met een vrij hoge snelheid waardoor de schade beperkt bleef tot een paar schaafwonden. Hij moest helaas wel wachten op een nieuwe fiets, want de fiets had wel wat schade opgelopen en doorrijden ging niet meer. Omdat het peloton zo in groepjes uit een was gevallen duurde het wel 5 min voordat hij weer goed en wel op de fiets zat. Hij vond vrij snel aansluiting met 4 renners en langzaamaan reden zij terug naar een groep van 15 renners die ongeveer 1 min voor hen reed. Een ronde later was de ‘Grupetto’ gevormd en zo werden de laatste 2 ronden rustig afgelegd en gefinisht. 

Brian is deze Tour gefinisht met 'mixed feelings' maar wel weer een ervaring rijker. Nu een aantal dagen rust en dan de focus op zijn USA/Canada Toer.

Tour d'Azerbaïdjan - 7 mei 2016

Vandaag stond de kortste etappe op het programma maar ook degene die als Queen Stage in de boeken stond. Ruim 2000 hoogtemeters moesten worden overwonnen. 

Het werd een zwaar dagje en Brian had totaal geen goede benen. Na zo'n 60 km werd de eerste klim aangedaan en daarvoor werd al hard gekoerst. Op die klim werd het peloton ongeveer gehalveerd en bleven de renners van Novo Nordisk in de 2e groep van 54 renners over. Het werd na ongeveer 70 km duidelijk een kwestie van bijblijven en finishen. Brian kon de eerste paar klimmetjes goed mee maar daarna was de koek op. Gelukkig was hij niet de enige die dit gevoel had. Deze Tour is voor hem een goede preparatie voor de aankomende races in Amerika. Morgen is de laatste etappe en ook deze staat omschreven als 'zwaar', klimmetjes en kasseitjes in de plaatselijke 5 omlopen. Maar toch kijkt Brian uit naar morgen om weer lekker aan de bak te gaan en zich langzaamaan weer in een goede vorm te rijden. Na deze Tour bouwt Brian even een rustweek in om daarna goed hersteld weer verder te kunnen.

Tour d'Azerbaïdjan - 6 mei 2016

De 3de etappe van vandaag was op papier geen hele lastige etappe, omdat er maar 1 echte KOM (King of the Mountain) in zat en deze was categorie 2. De wind zou wel een rol kunnen spelen en het feit dat de laatste 6 km een gemiddeld stijgingspercentage van rond de 2% heeft. Het zou een dag voor de sprinters met klimmersbenen kunnen zijn en daar schaarde Brian zich ook onder.

De dag begon relatief rustig en er werd niet extreem hard gekoerst. Dit zou deels te maken hebben met de dag van gisteren die zwaar was en de dag van morgen die zwaar zal worden want dan gaan we echt de bergen in. Een groep van 5 man kreeg een vrijgeleide van het peloton en de voorsprong liep uit tot zo´n  3,5 minuut. De ploeg van Brian nestelde zich goed vooraan en zo werden de eerste 70 km vrij makkelijk afgelegd. Rond kilometer 86 zou de enige beklimming van de dag plaatsvinden, echter het parcours liep continue op en af. Brian kon vrij makkelijk mee op de beklimming die ongeveer 4 km lang was. Er vormde zich een kleine splitsing maar in de afdaling kan vrijwel alles weer bij elkaar. Rond kilometer 150 werd er harder gekoerst en de sprinttreintjes werden gevormd. Bij het ingaan van de laatste 5 km was het hectisch en Brian hield zich wat afzijdig, door de lichte stijging vielen veel jongens terug. Met nog 3 km was er een valpartij waardoor de groep weer splitste en Brian mooi voorin zat. Na 1,5 km was er weer een valpartij en hij kon er net omheen door de berm in te sturen. Helaas verloor hij daardoor de aansluiting en met nog 1 km. te gaan liep de weg nog steiler omhoog en was het einde verhaal voor een goede klassering. Brian kwam als 58 ste over de streep. De benen zijn oké en hopelijk kan hij morgen weer goed voor de dag komen.

Tour d'Azerbaïdjan - 5 mei 2016

Vandaag de tweede etappe. Een etappe met veel beklimmingen en meteen ook de langste. Deze etappe werd beschouwd als de zwaarste. 

Vanaf het begin werd er hard gekoerst met veel ontsnappingen, maar er werd nooit definitief een splitsing gemaakt. Veel beklimmingen met zijwind waar dan ook de nodige waaiers werden gevormd. Brian kon een aantal keren de aansluiting vinden bij de eerste groep toen alles op de kant werd gezet. Echt goed heeft hij zich nooit gevoeld in deze race, maar hij deed wel zijn werk voor de ploeg. Ook is hij een aantal keer mee gesprongen met een groepje. Na 150 km koers ging het lichtje bij Brian uit en is hij in een groep van een man of 20 naar de finish gereden. De benen waren op en hij had veel last van kramp. Door de vele waaiers was het peloton in vele stukken gebroken en reden er ontzettend veel groepjes. Morgen etappe 3 en hopelijk komt voor Brian het goede gevoel weer terug en de benen ook. 

Tour d'Azerbaïdjan - 4 mei 2016

Vandaag vertrokken zes renners van Team Novo Nordisk, waaronder Brian, voor de 1ste etappe van de Tour d'Azerbaïdjan. Een etappe van 154 km lang zonder echte beklimmingen maar met veel wind. Het zou een etappe voor sprinters gaan worden.

Het duurde lang voordat er een breakaway ontstond en die bedroeg ook maar 1 renner. Pas toen het peloton na zo'n 100 km de finaleronde, welke nog 5x moest worden gereden, opdraaiden werd er serieus gekoerst en werden er aanvallen geplaatst. Brian hield zich rustig omdat hij de afgelopen tijd fysiek nog niet helemaal fit was. Devies was om vooral te knechten en zoals gebruikelijk: bidonnen halen, jasjes brengen en de sprinters uit de wind houden of helpen. Hij voelde zich in de koers best aardig en zat de gehele race goed voorin en is nooit echt in de problemen geweest. Pas toen de sprinter van dienst lek reed met nog 1 ronde te gaan moest Brian in actie komen en heeft hij  geprobeerd hem te helpen door zijn wiel af te staan. Achteraf misschien niet nodig, omdat de mechanieker vrij snel ter plaatste was. Brian is daarna tussen de auto’s terug naar een groepje van 8/10 renners gereden en in die groep gefinisht. Geen bijzondere dag volgens Brian en op naar morgen.

Brabantse Pijl - 13 april 2016

Na de Strade Bianche stond voor Brian de tweede voorjaarsklassieker op het programma, de Brabantse Pijl. Het parcours met een lengte van 203 km en 26 klimmetjes is een zware race met een groot aantal World Tour ploegen aan het vertrek. De start was in het centrum van Leuven. 

Na een plaatselijke lus werd koers gezet richting Alsemberg met de gelijknamige beklimming. Brian voelde zich in het begin eigenlijk niet zo top en had zware benen. Het ging vrij hard vanaf de start, met de harde wind ontstonden er de zogeheten "waaiers" en na een uur was er al 47 km afgelegd. Brian kwam er gelukkig een beetje doorheen en vond snel zijn juiste ritme. De eerste beklimmingen gingen snel maar Brian kon goed mee. Na Alsemberg en Bruineput werd koers gezet richting Overijsse waar de finish lag. Hier moesten de renners een plaatselijke lus van 24 km rijden. Achtereenvolgend werden de Hagaard, de met kasseien bekleedde Herfststraat, Huldenberg, IJskelderlaan en de Schavei als finaleklim genomen. Een pittige ronde die de renners  3,5 keer moesten rijden alvorens te finishen. 

Brian zat bij het ingaan van de eerste ronde goed van voren, op de Herfststraat vond hij zijn juiste ritme en het hele veld werd uit elkaar geslagen. Er werd flink doorgetrokken met snelheden van rond de 70 km per uur. Na 180 km bij de tweede passage van de Herfststraat moest Brian helaas passen. Hij vond een groepje van 5 man waarin hij goed mee kon rijden, bij doorkomst van de finishlijn bleef hij alleen over. Bij het ingaan van de laatste ronde vond hij aansluiting bij een ander groepje renners. Helaas bleken ze bij de finish buiten de tijd over de meet te zijn gekomen, zo had Brian na een tocht van 203 km toch een dnf achter zijn naam staan. Brian is tevreden over zijn vorm en de koers en raakt langzaam maar zeker gewend aan dit soort zware koersen.

56th Vuelta Ciclista a La Rioja - 3 april 2016

De 56th Vuelta Ciclista a La Rioja met start en finish in Logroño is een mooie koers in het Baskenland. Wederom een rit door het bekende wijnlandschap in het noorden van Spanje. 160 km koers over heuvelachtige wegen. Het parcours bestond uit 1 grote lus. Om 10 uur werd de start gegeven en de jongens waren attent. De hele ploeg probeerde om mee te gaan en de communicatie was goed. Zelf probeerde Brian om mee te springen maar helaas kregen ze nooit meer dan 50 m ruimte. Na ongeveer 30 km gooide Orica GreenEDGE en Caja Rural het peloton op de kant en brak de groep in twee stukken. Helaas zat Brian verkeerd, maar hij had goede benen en kon makkelijk terug rijden. Ondertussen was Martijn er vandoor gegaan en eindelijk liet het peloton de groep gaan. Al snel liep de voorsprong op naar 2.30 min. Het devies was werken voor Andrea voor de massasprint. En zo begon de koers vrij saai te worden. Pas na 130 km werd er weer flink gereden en werd de kopgroep ingerekend. Langzaamaan begon de sprinttrein zich te vormen en werd Andrea in stelling gebracht. De laatste 10 km waren vrij chaotisch maar Andrea vond al snel zijn plekje. De laatste 2 km heeft Brian nog geprobeerd om hem te helpen maar dat had weinig zin. Brian is toen maar doorgereden naar de finish om als 48ste in dezelfde tijd als de winnaar te finishen. Brian had goede benen en heeft weer een race kunnen finishen, al met al was hij best tevreden. 

Nu op naar de Brabantse Pijl.

18th Gran Premio Miguel Indurain - 2 april 2016

Vandaag stond voor Brian, na een lange periode van trainen in Italië, eindelijk weer een koersweekend voor de deur. In Spanje om precies te zijn. In het noorden van Spanje werd gestart in het plaatsje Estella tijdens de 18th Gran Premio Miguel Indurain. Een heuvelig parcours over 191 km door het Baskische landschap. Om 12.30 uur werd de koers vrijgegeven en onmiddellijk werd er gedemarreerd om met de ontsnapping mee te zitten. Ook Brian probeerde na 20 km met 5 renners weg rijden. Nairo Quintana van Movistar leidde de ontsnapping in en Brian kon net aanpikken, maar lang hield deze poging geen stand. Brian moest uiteindelijk wel zijn tol betalen voor deze inspanning. Na een grote lus van 70 km werd voor het eerst weer Estella aangedaan met een klim van 1 km met een gemiddelde stijging van 16%. Daarna volgde een lus van 30 km om weer aan de voet van de klim te beginnen. Helaas had Brian erg slechte benen met veel verzuring. Hij moest na 105 km dan ook besluiten om het uitgedunde peloton te laten gaan en de strijd te staken. Hij had er geen goed gevoel over en was erg teleurgesteld. Maar morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.

Ronde van Drenthe - 12 maart 2016

Onder prachtige weersomstandigheden stond Brian vandaag met zijn teamgenoten aan de start van de 54ste Energiewacht Ronde van Drenthe met de start en finish in Hoogeveen. Een koers over 197,1 km met stroken kasseien en de VAM-berg.  Brian had er zin in, het was zijn eerste koers in Nederland en zijn familie zou hem voor de eerste keer in levende lijve zien koersen. 

Vanaf de start, werd er een plaatselijke ronde gereden, om na zo'n 10 km de eerste beklimming van de VAM-berg te krijgen. Het was vrij onrustig in het peloton, maar Brian kon goed mee en ook bij de tweede beklimming van de VAM-berg zat Brian goed geplaatst in de groep. Op dat moment was er al een kopgroepje van vier man, dat later zou uitgroeien tot zes renners. Op weg naar de eerste kasseienstrook bij Valthe had hij zich mooi voorin genesteld en voelde zich goed. Bij het opdraaien van de kasseienstrook was er vrijwel direct een valpartij waar Brian niet bij langs kon en viel.  Deze valpartij was zonder erg en Brian kon snel op de fiets stappen om de achtervolging in te zetten. Het lukte hem om weer aansluiting te krijgen met het peloton. Maar op een van de laatste kasseienstroken richting Wezup ging het echter weer mis. Opnieuw een valpartij, door de smalle weggetjes en alle hectiek kon hij deze niet ontwijken en liep hij meer schade op. Het lukte niet om nog terug te keren in het peloton. Helaas einde wedstrijd voor Brian. Hij voelde zich nog fris en had goede benen, dus een gemiste kans op een mogelijke klassering. Hij heeft natuurlijk wel weer een stuk ervaring opgedaan in deze fase van zijn ontwikkeling. Op naar een paar weken trainen in Italië en de volgende koersen.   

 10th Strade Bianche - 5 maart 2016

Brian mag vandaag als Neo Pro starten in de 10th Strade Bianche (1HC), waar vele toprenners aan het vertrek staan. Een zware koers over 176 km, met 55 km onverharde wegen. Brian was de dag ervoor aangekomen in Siena en heeft nog even kunnen trainen.  Niks aan de hand zou je denken, maar hij voelt zich 's avonds niet super. Met een grieperig gevoel gaat hij slapen en na een redelijk goede nacht besluit hij toch te gaan starten in deze mooie wedstrijd. 

Het is direct vanaf de start een pittige koers. Er werd aanvallend gereden en het hele veld lag dan al vrij snel uit elkaar door de harde wind en het vele klimwerk, er is eigenlijk geen meter vlak. De onverharde stroken lagen er redelijk bij en het was gelukkig droog. Brian kon op die stroken dan ook wel goed uit de voeten en had er wel plezier in, maar het vele klimmen en de zware omstandigheden begonnen hem na 90 km toch op te breken. Hij moest lossen uit een deel van het peloton, dat op dat moment ook helemaal uit elkaar lag. Brian is nog een tijdje doorgereden om te kijken of hij nog iets voor zijn ploegmaten kon betekenen.  Het lukte hem niet meer aansluiting met de groep te krijgen en besluit terug te rijden naar Sienna. Volgend jaar wil Brian hier zeker weer aan de start staan.

Gran Premio Citta di Lugano - 28 februari 2016

Vandaag stond de Gran Premio Citta di Lugano een 1.HC koers over 184,9 km rond Lugano op het programma. Van te voren stond al vast dat het een pittige dag zou worden met flink wat klimwerk. Jammer genoeg was het ook nog eens koud, met de hele dag regen. Na ruim 6 weken in temperaturen van rond de 35 graden te hebben gereden was de overgang naar dit koude weer een grote uitdaging voor Brian. Hij was verkleumd tot op het bot en kon gewoon niet warm worden ondanks de vele lagen kleding die hij droeg. Na ook nog een paar glij partijen waarbij gevaarlijke situaties ontstonden hield Brian het na ongeveer 50 km voor gezien. 

Tour de Filipinas - 19 februari 2016

Brian is vanochtend toch van start gegaan in de tweede etappe van Tour de Filipinas. De etappe van vandaag was tevens de langste van de vier etappes over 208 km.

In de eerste beklimming bleek wel dat Brian helemaal niet fit was, hij had veel last van ademhalingsproblemen. Toen heeft hij besloten dat het niet verstandig was om verder te koersen.

 “Unfortunately I was not able to get over the climbs today,” Brian said, “and I had to pull out due to sickness. But I’m committed to getting fit again and ready for important upcoming races.”

Nu herstellen en focussen op de volgende koers op zondag 28 februari: de Gran Premio Citta di Lugano.

Tour de Filipinas - 18 februari 2016

Vandaag ging de eerste etappe van de Tour de Filipinas van start. Een rit over 140 km van Antipolo naar Lucena waarin 2 gecategoriseerde klimmen zaten. 

Na een lange neutralisatie van 9 km werd de koers vrijgegeven en werd er aanvallend gereden. Brian is wat ziek en voelde zich erg slecht en dat zou gedurende de koers niet beter worden. Toch probeerde hij er het beste van te maken, zat een aantal keren mee in korte aanvalletjes. Bij de eerste beklimming voelde hij zich niet goed, om toch te proberen een ploegmaat mee van voren te krijgen is hij vol tempo op kop van het peloton gaan rijden. Dat lukte maar na deze inspanning moest Brian lossen en hij zag dat het peloton behoorlijk uit elkaar lag. De rest van de koers was het een worsteling om bij te blijven. Tussen de auto's weer teruggekomen en geprobeerd nog wat voor de ploeg te kunnen betekenen, zoals bidons brengen etc. 

Na 115 km was de totale chaos van het Filipijnse verkeer zo groot geworden dat de UCI besloten heeft om de etappe stil te leggen en hem te neutraliseren. Na veel valpartijen, aanrijdingen met voertuigen en personen was dit de juiste beslissing. Het peloton is vervolgens onder begeleiding naar de finish gereden, er was vandaag dan ook geen uitslag. Of Brian morgen fit genoeg is om weer van start te gaan valt nog te bezien. 

Tour de Filipinas - 17 februari 2016

Na de Jayco Herald Sun Tour is Brian 10 dagen in Adelaide in Australië gebleven om te trainen met zijn ploeggenoten. Sinds gisteren verblijft hij op de Filipijnen. Hij zal vanaf morgen deelnemen aan Le Tour de Filipinas een 4-daagse etappekoers. Verslag volgt z.s.m.

Jayco Herald Sun Tour - 7 februari 2016

Vandaag stond de 4de en laatste etappe van de Jayco Herald Sun Tour op het programma. Op papier was het een zware etappe, maar door het volle bak koersen van het peloton werd het nog veel zwaarder. Vanaf de eerste kilometers werd er al hard gekoerst en de enige ontsnapping van de dag kreeg maximaal 1 minuut voorsprong van het jagende peloton. 

De start was op Arthurs Seat, een klim van 3 km met een 10% stijgingspercentage. Vervolgens moesten de renners een heuvelige lus afleggen van 86 km om weer uit te komen bij Arthurs Seat, gevolgd door 3x een plaatselijke lus van 15 km met die klim erin. Eenmaal aangekomen bij de 1e beklimming zat Brian goed voorin. Veel renners vielen terug en Brian kwam de 1e passage door in een uitgedund peloton. De tweede doorkomst moest Brian op 500 meter van de top toch voor zijn eigen tempo kiezen en de aansluiting met de kop laten gaan. Hij zat er behoorlijk doorheen toen hij aan de laatste beklimming begon, maar heeft omdat het nog maar 3 km was alles gegeven wat nog in hem zat. Hij passeerde steeds meer geloste renners en kwam uiteindelijk als 32ste uitgeteld maar voldaan over de streep.

Eindresultaat was een 34ste plek in het algemeen klassement. Brian is tevreden over zijn vorm maar ziet ook veel ruimte voor verbetering. Op naar de volgende koers.

Jayco Herald Sun Tour - 6 februari 2016

Beste resultaat tot nu toe voor Brian, een 15de plaats in een op voorhand lastige etappe. Het parcours van 146,2 km bevatte 2 ge-categoriseerde klimmen en zou worden gekenmerkt door waaiers. Het liep allemaal anders. De koers begon rustig en er werd af en toe op het kantje gekoerst. De rit in lijn zou eindigen aan de kust.

Brian voelde zich in het begin niet optimaal en hield zich een beetje rustig. Tijdens de eerste klim voelde hij zich steeds beter worden en begon naar voren te rijden. De tweede klim ging gemakkelijk en het peloton bleef bij elkaar. Bij het ingaan van de laatste 20 km was afgesproken om te gaan voor de sprint, en wel voor James. Het werd erg onrustig in het peloton en ze raakten elkaar kwijt. Brian probeerde naar voren te rijden, echter dat was onmogelijk. Pas de laatste 800m viel er een gaatje en kon Brian naar James toe rijden. Op 600m lag nog een klein heuveltje en Brian vloog naar James toe, maar ze raakten elkaar kwijt in de hectiek. Gelijk na de heuvel was een kleine afdaling met een scherpe bocht naar links, Brian zat ver van voren en is voor eigen kansen gegaan. Helaas zat hij aan de verkeerde kant van de weg waar het wegdek erg slecht was. Brian zijn achterwiel stuiterde over de weg, waardoor hij snelheid verloor. Uiteindelijk in de massasprint als 15de gefinisht in dezelfde tijd als winnaar John Murphy.

Jayco Herald Sun Tour - 5 februari 2016

De etappe van vandaag was op papier een makkelijke dag maar de realiteit was anders. Het werd een zware etappe van Yarra Glen naar Moe, er zaten drie ge-categoriseerde klimmen in het 144 km lange parcours. Vanaf de start werd er gelijk hard gekoerst en dat ging het hele eerste uur door. Daarna kon Brian zijn tempo vinden. Na de eerste klim zat hij goed voorin. De tweede klim was vrij zwaar en moest hij de eerste renners laten gaan. Brian kwam wel in een mooie groep terecht waarin iedereen zijn werk deed. De laatste klim werd goed opgereden en daarna ging het parcours glooiend verder.  Ze vonden weer de aansluiting met de eerste groep. Zo bleven er een man of 60/70 man over. Met de eerste doorkomst moest er nog 15 km worden afgelegd en daar zat nog een slotklimmetje in. Uiteindelijk zat Brian iets te ver achterin de groep toen Sky alles op de kant ging zetten. Er waren wat renners die gaten lieten vallen en daardoor verloor Brian de aansluiting met het eerste deel van de groep.  Uiteindelijk wist hij de schade te beperken tot 2.38 min. van de winnaar Caleb Ewan. Inmiddels is hij wel gestegen in het algemeen klassement naar de 47ste plaats.

Jayco Herald Sun Tour - 4 februari 2016

De eerste etappe van de Jayco Herald Sun Tour van Healesville naar Healesville was een pittige. Een parcours met 2 klimmetjes erin, de eerste op 60 km was 4 km lang, de tweede na 100 km was 8 km lang. 

Na de neutrale zone ontstond gelijk een kopgroep die uiteindelijk een voorsprong kreeg van ruim 3 minuten. Toen vonden de mannen van Drapac, Sky en Orica Greenedge het welletjes en ging het gas erop en ging alles op de kant. Brian zat mooi in het peloton en kon goed meekomen, echter bemerkte hij wel dat hij wat lamme benen had. De eerste klim werd hard opgereden en Brian kon zijn wagonnetje aanhaken bij de eerste groep. Er vielen meteen gaten maar uiteindelijk kwam een groot deel van de renners terug. De tweede klim zou dus de scherprechter zijn. De laatste lus van 30 km, met daarin de laatste klim, werd hard gereden. In de klim gaf Froome er een geweldige snok aan en was weg, gevolgd door Kennaugh. Brian probeerde in de klim aan te haken bij de groep maar moest er uiteindelijk toch voor kiezen om zijn eigen ritme te pakken en de groep te laten gaan. Er ontstonden allemaal groepjes en in de afdaling vormde zich een groep van zo'n 20 man, waarin Brian en twee ploegmaten van hem zaten. Ze reden kop over kop naar de finish. Brian finishte als 43ste op 5.08 van de winnaars Kennaugh en Froome. "Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen en hopelijk betere benen", aldus Brian.

Jayco Herald Sun Tour - 3 februari 2016

Vandaag was de start van de Jayco Herald Sun Tour in Australië. Er stond een korte spectaculaire proloog van 2,1 km door het centrum van Melbourne op het programma. Het weer was wisselvallig voor de start, waardoor de warming-up improviseren werd. Het lukte Brian niet echt om een goed plekje te vinden om warm te draaien dus heeft hij een heleboel rondjes rond het stadion gereden. Bij de start was het droog, maar door de grote publieke belangstelling was het erg druk bij het startpodium zodat de renners al op tijd daar naar toe moesten. "Ik was alweer afgekoeld toen ik van start ging", aldus Brian. Geen optimale voorbereiding dus. De proloog ging vervolgens wel aardig. Brian reed op zijn gewone fiets zonder dichte wielen en speciale helm, iets waar een groot aantal renners wel mee uitgerust waren. Hij kwam over de finish in 2.51.25, maar 9 seconden achter Chris Froome en op 17 sec. na de winnaar William Clarke. Al met al best iets om tevreden over te zijn.

Cadel Evans Great Ocean Road Race - 31 januari 2016

Vandaag stond de Cadel Evans Great Ocean Road Race, een UCI 1.HC klassieker over 174 km, op het programma. De weersverwachting voorspelde veel wind en regen, maar gelukkig draaide dit bij en werd het een prachtige dag. Zelf had Brian niet al te hoge verwachtingen aangezien ze nog helemaal geen koerskilometers hadden gemaakt. De meeste renners die aan het vertrek stonden hadden al de Tour Down Under gereden.

Eerste profkoers

Om 11.10 uur klonk het startschot voor 174 km verdeeld over 1 grote ronde van 113 km en 3 plaatselijke ronden van 20 km. Na 4 km neutralisatie werd de koers vrijgegeven en werd er gelijk aanvallend gekoerst en bleef het onrustig. Hier en daar waren wat kleine valpartijen. Na zo'n 25 km koers vertrok een groepje van een man of 8 en deze kregen de kans om een voorsprong van 6 minuten te pakken. Er werd constant behoorlijk tempo gereden. Brian voelde zich erg goed en hield zich rustig om zo energie te sparen en te zorgen dat hij in de laatste 3 lokale ronden met een paar venijnige klimmetjes nog goede benen had. Dit bleek het geval en met het ingaan van de eerste ronde zat hij goed voorin. De klimmetjes tussen de 300-800 meter met een stijgings-percentage van 15-25% hakten er behoorlijk in. Het peloton verbrokkelde en na 1,5 van de drie ronden, kwam Brian in een mooie groepje terecht om na 174 km als 77ste op 9.32 min van winnaar Peter Kennaugh (Sky) te finishen. Met 92 finishers van de 150 renners die aan de start stonden was het een zware koers. Brian is erg tevreden met zijn profdebuut en de start van 2016. 

30 januari 2016

Eerst even een update over de voorbije maanden van voorbereiding op het nieuwe wielerseizoen.

Na Taihu Lake 2015

Na een lang seizoen 2015, waarin hij startte met wielrennen bij team Novo Nordisk en waarin hij zijn eerste profkoersen reed als stagiair sloot Brian op 8 november j.l zijn seizoen af in Taihu Lake (China). Hij kon even een weekje thuis zijn voor hij weer in het vliegtuig stapte naar San Diego voor het jaarlijkse afsluitingskamp van de ploeg. Ze werden verrast met een 36 uurs Navy Seals training, waarbij niet geslapen mocht worden en de ploeg onderworpen werd aan zware lichamelijke, maar nog meer mentale activiteiten. Een prachtig kamp werd het. Na de zware training mochten ze ook nog naar Mexico om samen met Hope Sports, een organisatie dat huizen bouwt voor arme families, een huis  bouwen voor een familie met twee dochters die ook  diabetes type 1  hebben. Het werd voor de mannen een onvergetelijke ervaring. 

Trainingskamp Spanje

Na dit kamp werd al de opbouw naar het nieuwe seizoen ingevuld met trainingskampen. Brian had voor zichzelf 2 weken uitgetrokken om zich goed voor te bereiden op de Canarische Eilanden. Twee weken van hard trainen onder ideale omstandigheden op de mooie wegen van Lanzarote. Na een paar dagen thuis te zijn geweest ging hij alweer naar Altea in Spanje om zich bij de ploeg te voegen voor het jaarlijkse voorbereidingskamp. Er werd goed getraind en er werden goede testen afgeleverd. Brian zijn seizoen zou namelijk al vrij snel starten, hij stond opgesteld voor de Australische koersen (Cadel Evans Great Ocean Road Race en Jayco Herald Sun Tour). 

Australië

Na het trainingskamp vertrokken ze met 6 renners en staf op 25 januari richting Australië. Melbourne om precies te zijn. Na een vliegreis van 24 uur (tussenstop Dubai) kwamen ze met een behoorlijk jetlag aan. Brian herstelde gelukkig vrij snel hiervan. De eerste paar dagen werd er 2 tot 4 uur getraind en waren de renners klaar voor hun 1e koers in 2016. Op 31 januari kon in de Cadel Evans Great Ocean Road Race de krachten getest worden.

Woensdag 6 Januari

Het nieuwe seizoen gaat binnenkort van start voor Brian. Ook dit jaar zullen wij u zoveel mogelijk op de hoogte houden op het gebied van wedstrijden en nieuws betreffende Brian en zijn allereerste seizoen als prof bij Team Novo Nordisk. Op zondag 10 januari zal Brian naar Alicante in Spanje vliegen voor het jaarlijkse trainingskamp van het team om daarna door te gaan naar zijn eerste wedstrijden. Het wedstrijdschema ziet er veelbelovend uit, maar deelname is nog niet definitief. De wedstrijden die in de agenda vermeld zullen worden zijn de wedstrijden die Brian zeker zal rijden (mits er niets tegenzit).