Auto

Zonder deze spullen rijdt u nergens heen: hoge boetes als u er zelfs maar één mist

De regels voor verplichte auto-accessoires zijn in 2024 veranderd — ontdek in dit overzicht wat u echt in de auto moet hebben om een boete of gevaarlijke situaties te voorkomen.

Verspreid de liefde

Technologie in auto’s ontwikkelt zich razendsnel — en dat betekent dat de regels ook bijgesteld worden. Zo zijn in 2024 de verplichte accessoires voor auto’s in Nederland weer geüpdatet. Het doel? Meer veiligheid op de weg, minder gedoe bij pech én minder kans op een boete waar u niet op zit te wachten. Maar wat móét er nu eigenlijk echt in uw auto liggen? Hieronder leg ik het overzichtelijk voor u uit, inclusief de nieuwste regelgeving — dan voorkomt u verrassingen op die toch al prijzige snelwegen.

Verplichte accessoires in 2025: wat mag écht niet ontbreken in de auto?

De lijst met verplichte spullen in de auto is de laatste jaren best veranderd. Reservelampjes, bijvoorbeeld, zijn bij nieuwe auto’s met ledverlichting meestal niet meer verplicht — die lampen gaan praktisch een leven lang mee en zijn lastig te vervangen. Rijdt u een oudere auto? Dan is het nog steeds slim (of zelfs nodig) om reservespul mee te nemen voor onder andere stadslicht, knipperlichten, remlicht en koplampen.

Een brandblusser in de auto is in Nederland (nog) geen vereiste voor personenauto’s — bij ons vooral verplicht bij bedrijfsvoertuigen boven 3,5 ton en bussen. Maar let op: in landen zoals Polen en Griekenland loopt u wél tegen een boete aan als er geen blusser ligt. Even iets om rekening mee te houden als de zomervakantie richting Balkan gaat.

de gevarendriehoek is in Nederland altijd verplicht. Motorrijders mogen deze thuislaten, behalve als ze een zijspan rijden — dan moet de driehoek wel mee. Deze oranje vriend is belangrijk bij pech of een ongeluk. U zet ‘m op 30 tot 50 meter afstand binnen de bebouwde kom — en 100 meter op de snelweg. Staat u net ná een bocht stil? Zet ‘m vóór de bocht neer, zodat verkeer de waarschuwing tijdig ziet.

Een reservewiel of bandenreparatieset is officieel niet verplicht — maar wie ooit met een lekke band langs de A2 heeft gestaan, weet: zónder die spullen wordt een kleine pech al snel een urenlange nachtmerrie. Zeker op weg naar Zeeland of de Veluwe is een extra band geen overbodige luxe.

Veel mensen denken (door hardnekkige mythes op fora) dat een EHBO-kit niet meer nodig is. Onjuist. Een goed gevulde EHBO-set is verplicht in Nederlandse auto’s. Mocht u deze niet bij zich hebben bij een incident, kan u dat juridisch opbreken — nalatig zijn bij hulpverlening is namelijk strafbaar.

Reflecterende veiligheidsvesten zijn inmiddels voor iedereen in de auto verplicht buiten de bebouwde kom als u onderweg bent bij pech in het donker of slecht zicht. Zorg dat u voor iedere passagier een vest klaar heeft liggen op een plek waar u er snel bij kunt — onder de stoel werkt meestal het beste (behalve als er weer zand uit het Zandvoortse strand onder ligt).

Sneeuwkettingen zijn in Nederland een rariteit — maar rijdt u in de winter naar Duitsland, Oostenrijk of Italië? Dan moet u ze vaak wél bij u hebben. Staat de politie eenmaal langs een bergpas, en u hebt ze niet bij? Dat kan flink in de papieren lopen. U bent gewaarschuwd.

Nieuwe verplichtingen voor auto’s vanaf modeljaar 2024: wat verandert er?

Europese regels zijn per 7 juli 2024 verder aangescherpt. Elke nieuw gelanceerde auto moet nu voorzien zijn van een aantal slimme veiligheidssystemen — vroeger alleen als dure optie, inmiddels standaard. Waarom? Vooral om ongevallen te voorkomen én de veiligheid ook voor andere weggebruikers te verhogen. Kijk maar wat u vanaf nu standaard mag verwachten:

  • Automatisch noodremsysteem (AEB) — deze technologie detecteert obstakels. Als u zelf niet reageert, grijpt het systeem in en remt automatisch af.
  • Noodvast knipperlicht bij krachtig remmen, zodat achteropkomend verkeer sneller ziet dat u krachtig afremt.
  • Camerabewaking van de alertheid van de bestuurder: detecteert (door onder andere knipperen) of u slaperig wordt. Geeft dan een waarschuwing.
  • Een ‘zwarte doos’ die cruciale rijdata opslaat — handig als er iets mis gaat, want die data helpt bij het analyseren van ongelukken, ook voor de verzekering trouwens.
  • Intelligente snelheidsassistent: blijft u informeren over de geldende snelheidslimieten en waarschuwt als u te hard rijdt.
  • Lane keeping assist: stuurt u keurig terug als u per ongeluk uit uw rijstrook dreigt te schieten — handig met een vermoeiende avondspits om de Amsterdamse ring.
  • Parksensoren worden vanaf nu verplicht ingebouwd bij nieuwe modellen: onmogelijk om een paaltje te missen, tenzij u echt uw dag niet hebt.
  • Bandenspanningcontrolesysteem: voorkomt dat u ongemerkt met een te zachte band rijdt — iets dat tot ongelukken en extra brandstofverbruik leidt.

Mijn tip: check bij het huren van een auto — bijvoorbeeld via SnappCar of Greenwheels — altijd even de aanwezigheid van deze spullen. Zeker als u na 2024 een nieuwe auto gaat aanschaffen, is de kans groot dat alles automatisch geregeld is. Bent u nog in het bezit van een klassieker van voor de eeuwisseling (toevallig laatst nog eentje gezien bij de pont van Velsen)? Dan loont het absoluut om de checklist hierboven door te lopen — het scheelt u niet alleen gedoe, maar voorkomt vooral onaangename verrassingen in het verkeer.

Verspreid de liefde