Hongaren geven inmiddels veel minder uit in eigen land. Dit is duidelijk merkbaar in de Hongaarse economie — honderden miljarden forinten verdwijnen uit de begroting. Dat komt niet alleen doordat mensen hun uitgaven beperken, maar ook omdat velen hun aankopen steeds vaker over de grens doen, waar het simpelweg goedkoper is. Dit noemen we winkeltoerisme.
De staatsbegroting krijgt hierdoor een flinke financiële klap — omdat Hongaren veel minder besteden dan waarop de regering had gerekend. Volgens het ministerieel rapport, geciteerd door G7, wordt een groot deel van het geld nu juist uitgegeven bij buitenlandse aanbieders. Dat zet de druk op de binnenlandse markt.
Detailhandel in zwaar weer, Hongaren gaan over de grens winkelen: winkeltoerisme in de lift
Volgens analyse van hoofdeconoom Gergely Suppan en hoofdadviseur Tamás Kisfaludy van het ministerie van Economische Zaken, gepubliceerd op portfolio.hu, blijft de groei van de binnenlandse retail achter – terwijl Hongaren in het buitenland juist veel meer geld uitgeven. Ook is te zien dat de omzet van buitenlandse webshops, zoals het razendsnel groeiende Chinese Temu, fors toeneemt.
De G7 haalt terecht aan: winkeltoerisme wordt in deze analyses te weinig benoemd. Precies in deze sector is het buitenlandse uitgavenpatroon van Hongaren de afgelopen maanden opvallend gestegen. Logisch gezien de felle inflatie van de laatste jaren — meer Hongaren trekken er nu voor een dagje boodschappen simpelweg op uit naar landen als Slowakije of Roemenië. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben zij bijna 80% meer uitgegeven bij buitenlandse winkels dan een jaar geleden. En het einde lijkt niet in zicht.
Winkeltoerisme groeit eigenlijk in zo’n beetje elke productcategorie. Vooral de aankoop van levensmiddelen in het buitenland valt op, maar ook voor tanken steken mensen steeds vaker de grens over — vooral nadat het prijsplafond op brandstof losgelaten werd.
Door de heftige inflatie van de afgelopen jaren, is het prijsverschil met onze buurlanden dusdanig groot geworden dat zelfs mensen die honderd kilometer van de grens wonen hun boodschappen alvast plannen voor een dagje uit. Slowakije is favoriet, maar ook Roemenië krijgt steeds meer bezoek van Hongaarse shoppers.
De regering profiteerde eerst van de inflatie — nu bijt het zichzelf in de staart
Door de stijgende prijzen verdiende de overheid de afgelopen jaren fors meer aan BTW en accijnzen. Maar nu slaat dit effect om: producten zijn zo duur geworden, dat het voor veel mensen niet langer loont om in eigen land te winkelen. Het winkeltoerisme is daarmee van overlevingsstrategie uitgegroeid tot serieuze concurrentie voor de Hongaarse detailhandel.