Auto

De gemiddelde leeftijd van Nederlandse auto’s kruipt richting 17 jaar – hoe komt dat eigenlijk?

Nederlandse auto’s worden steeds ouder. Volgens de nieuwste cijfers is de gemiddelde leeftijd van onze auto’s nu al boven de 16 jaar. Hoe komt dat en wat betekent het voor automobilisten?

Verspreid de liefde

Misschien is het je al opgevallen: steeds meer auto’s op de Nederlandse wegen hebben flink wat levensjaren op de teller staan. Niet alleen valt het op in dorpen als Volendam of Ede, maar ook in steden als Amsterdam en Utrecht — het straatbeeld wordt ouder. Recente cijfers tonen aan dat Nederlandse personenauto’s inmiddels gemiddeld ruim 16 jaar oud zijn. En het einde van deze trend is nog lang niet in zicht.

Waarom worden Nederlandse auto’s zo oud?

Volgens de nieuwste gegevens van het CBS rijden er momenteel zo’n 8,7 miljoen personenauto’s rond in Nederland. Interessant: vooral onder automobilisten tussen de 30 en 60 jaar groeit het bezit van oudere auto’s spectaculair. In 2021 was hun wagenpark gemiddeld 14 jaar oud — nu is dat al opgelopen tot 16 jaar. Dat verschil merk je ook direct op Marktplaats: de vraag naar betaalbare, jonge occasions is torenhoog.

  • Op het platteland rijden ruim 60% van de mensen in auto’s ouder dan 15 jaar
  • In de grote steden (denk aan Amsterdam of Rotterdam) is dat percentage 40%

Wat zegt het inkomen over je auto?

Je portemonnee bepaalt veel meer dan je denkt. Uit onderzoek (o.a. van ING en ANWB) blijkt: wie een bovengemiddeld salaris heeft, rijdt vaker een jongere auto. Bij huishoudens met een hoger inkomen is 32% van de auto’s jonger dan 10 jaar. Onder mensen met een modaal of lager inkomen blijft dat steken op 16%. Geen verrassing: waar het geld minder ruim voorhanden is, kiest men noodgedwongen voor oudere (meestal zeer trouwe) voertuigen.

Hoe is het zover gekomen?

Kijken we terug (zelf ben ik nog opgegroeid in de tijd dat een Golf 4 de heilige graal was) — in 2005 was de gemiddelde Nederlandse auto 10,5 jaar oud. Tien jaar later lag dat al tegen de 14. En rond 2020 schoten we richting de 15 jaar. In 2025 is de grens van 16 bijna gevallen — met ruimte naar boven. een belangrijk argument? Nieuwe auto’s zijn de afgelopen tien jaar steeds minder bereikbaar geworden.

Waarom nieuwe auto’s haast onbetaalbaar zijn geworden

Herinner je je nog de prijzen van pakweg tien jaar geleden? Een doorsnee nieuwe Volkswagen Polo kostte 14.000 euro, terwijl het modale salaris rond de 2.200 euro lag. Met een kleine twee jaar sparen kon je een gloednieuwe auto rijden. Nu begint een nieuwe Polo (of vergelijkbaar model) rond de 28.000 euro, terwijl het doorsnee nettoloon in Nederland ongeveer 2.750 euro is. Vertaald: wie nu een nieuwe auto wil, moet minstens drie tot vier jaar zijn volledige maandsalaris opzijzetten — belastingen, inflatie en stijgende woonlasten nog buiten beschouwing gelaten.

En terwijl tweedehandsauto’s vroeger de oplossing leken, zie je daar dezelfde prijsstijgingen. Een Volkswagen Golf uit 2015 was tien jaar geleden voor €6.000 te krijgen — nu betaal je makkelijk €14.000 voor een vergelijkbare occasion met acceptabel aantal kilometers. Je snapt: steeds meer mensen rijden noodgedwongen hun oude auto’s gewoon langer door.

Wat betekent dit voor de toekomst?

De verwachting is dat de gemiddelde leeftijd van Nederlandse voertuigen ook in 2025 en daarna licht zal blijven stijgen. Er zijn natuurlijk alternatieven: leasen via bijvoorbeeld ANWB Private Lease of lokale dealers als Broekhuis wordt populairder — maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Tegelijkertijd groeit het milieubewustzijn en de populariteit van elektrische (nieuwe én gebruikte) auto’s.

Toch blijft een oude trouwe gezinswagen voor veel mensen voorlopig de meest haalbare keuze. Misschien rijdt ú morgen dus ook nog gewoon in die vertrouwde Toyota Yaris uit 2011 — met een beetje geluk zonder gekke geluiden bij de keuring.

Verspreid de liefde