Even geleden, in mei, betaalde u in Nederland voor een liter benzine rond de €2,01 en voor diesel iets van €1,96. Nu zitten we ruim boven de €2,35 voor benzine, en diesel is al langs de €2,40 geschoten. eigenlijk—iedereen merkt het aan de pomp en tijdens ritjes naar de Appie of werk.
Hoe zijn we hier beland en wat kunnen we nog verwachten qua brandstofprijzen?
De redactie van het kanaal Checkengine heeft zich, samen met experts als Sturcz Antal, verdiept in de oorzaken. in dit artikel geef ik u een duidelijk overzicht van de Nederlandse situatie van 2025—en wat dat betekent voor u.
1. De invloed van de euro-dollarkoers op Nederlandse brandstofprijzen
Ruwe olie wordt wereldwijd afgerekend in dollars. De dollar is het afgelopen jaar fors sterker geworden tegenover de euro. Hierdoor betaalt Nederland direct meer voor het importeren van olie — en dat merkt u in de tankpas.
- BEREKENING: per €0,10 waardedaling van de euro stijgt de dieselprijs volgens BOVAG met €0,03 per liter.
- Met name sinds eind 2024 is de koers flink in beweging — en amper in ons voordeel.
2. De prijsstijging van ruwe olie
In mei 2024 kostte een vat Brent-olie nog $75. Nu schommelen we rond de $95 (en lokaal kan dit soms hoger uitvallen door aanbodproblemen). Eén belangrijke reden: Rusland en Saoedi-Arabië hebben samen hun olieproductie verlaagd met ruim 1,3 miljoen vaten per dag. Ook is er internationaal flink wat onzekerheid door spanningen in het Midden-Oosten.
Minder olie op de markt — en de vraag blijft op peil. Logisch gevolg: hogere prijzen voor alle consumenten, dus ook u aan de snelweg-BP of Tango-station.
Gaat het allemaal weer zakken? Helaas niet snel
Banks als Goldman Sachs verwachten op korte termijn geen daling. OPEC-landen lijken te mikken op een prijs van $80 tot $100 per vat, wat voor hun economie’n optimaal is. En zolang de vraag niet onverwacht instort, blijven we deze prijzen aan de pomp zien in Nederland.
Hoeveel effect hebben verhoogde accijnzen en belastingen?
Vaak hoor je dat het kabinet schuld heeft aan de stijgende prijzen door hogere accijnzen—en deels klopt dat. Vanaf januari 2025 steeg de accijns op benzine met netto 11 cent per liter, en op diesel met 7 cent. Maar een nóg grotere factor blijft de grillige olieprijs en wisselkoersdaling.
- Vóór de accijnsverhoging waren we overigens Europees gezien bij de middenmoot qua brandstofprijzen.
- Nu zitten we in de kopgroep—en daar rolt de Nederlandse automobilist van 2025 niet vrolijk van.
En de transit- of transportkosten dan?
In Hongarije — en dat geldt deels ook in Nederland — wordt soms gewezen naar transitkosten, zoals toeslagen bij doorvoer via Oekraïne/Polen. Maar voor ons blijkt uit de recente cijfers: het effect op de eindprijs aan het tankstation is minder groot dan bijvoorbeeld de olieprijs of euro-dollarverhouding.
Tamás Pletser, analist bij Erste, verwoordde het kraakhelder:
“De kosten voor logistiek zijn stabiel gebleven bij het transporteren van ruwe olie. Het zijn internationale factoren die de grootste druk geven: afgelopen maanden waren de prijsverschillen op de groothandelsmarkt extreem. Vooral benzine trok uiteindelijk de dieselprijzen omhoog. Veel onzekerheid, maar de sterkere dollar is nu het belangrijkste prijsopdrijvende element — niet zozeer de transitvergoeding.”
Rijdt u in 2025 nóg duurder?
Helaas wel. Door EU-wetgeving moest de Nederlandse regering de accijnzendruk optrekken — hoewel de minimumnormen officieel lager liggen zolang de eurokoers niet verder daalt, is er toch gekozen voor een stevige verhoging. En laat ons eerlijk zijn: in 2024 liep Nederland al uit de pas ten opzichte van andere EU-landen.
Samengevat: de prijs van brandstof in Nederland verandert door een mix van internationale markten, sterke dollar, productieverlaging én lokale beleidsmaatregelen. Op korte termijn verwacht niemand een grote daling — eerder het omgekeerde. Overweeg dus zeker alternatieven, deel uw rit, of stap eens op de fiets. Uw portemonnee zal u dankbaar zijn.