In april daalde de omzet van Hongaarse winkels met 12,6 procent, blijkt uit het nieuwste rapport van het Hongaarse Centraal Bureau voor de Statistiek (KSH). Consumenten betalen steeds vaker meer voor minder producten, besparen op praktisch alles — de cijfers zijn onmiskenbaar.
Zelfs als je niet vergelijkt met vorig jaar, maar met maart, is het beeld somber: een daling van nog eens 0,9 procent ten opzichte van de vorige maand. De bizarste daling: tankstations verkochten in april bijna een kwart (22,9%) minder dan een jaar eerder, supermarkten gingen 8,6% achteruit, en winkels in non-food leverden 10,7% in.
Verkoop winkels in vrije val
Laten we wat dieper graven in de cijfers:
In april kromp de omzet van supermarkten en aanverwante zaken (na correctie voor seizoenseffecten) met 8,6% vergeleken met een jaar geleden. Winkels die het moeten hebben van boodschappen, dranken en tabak — goed voor driekwart van de branche — zagen hun volume met 10% slinken. Speciaalzaken in levensmiddelen, drank of tabak deden het 4,1% slechter.
Het totaalplaatje in non-food is niet bepaalde rooskleuriger: daar daalde de omzet met 10,7%. Alleen apotheken en drogisterijen (+5,4%) presteerden beter. Winkels in gebruikte spullen, textiel, schoenen en kleding moesten elk rond de 10% inleveren. Boekenwinkels, computer- en elektronicazaken zaten al snel op -12%. Meubels en huishoudelijke artikelen: tot -20%.
Zelfs online en postorderverkoop — ooit de hoop van de retail — liet een minnetje van 8,4% zien. Ook daar dus minder dozen aan de deur.
Opvallende uitschieter: tankstations verkochten maar liefst 22,9% minder brandstof dan een jaar eerder.
Ook autobedrijven en garages buiten deze statistiek verkochten 4,4% minder.
In totaal ging er in april voor 1.479 miljard forint over de toonbank. Of het nu de Aldi op de hoek in Budapest was, of een designwinkel in Győr — bijna overal minder klandizie.
Van de totale landelijke omzet is nagenoeg de helft (49%) te danken aan supermarkten, 35% aan non-food, en aan tankstations resteert nog 16%.
Kijk je naar het eerste kwartaal van 2023 tot nu, dan zit de daling nog steeds stevig in de dubbele cijfers (-10,4%). Supermarkten leverden 8,2% in, non-food 8,1%, en tankstations zelfs -20,2% — reken maar uit je winst.
Kopen we minder? Of toch niet?
Let op: deze cijfers gaan alleen over de hoeveelheid aangeschafte producten — niet over wat je er daadwerkelijk voor hebt betaald. Het meest opvallende: Hongaren besteden nu 7,5% méér geld, maar nemen daarbij 12,6% mínder spullen mee naar huis.
Meer dan de helft van de Hongaarse huishoudens verdient inmiddels te weinig om aan het einde van de maand zorgeloos rond te komen. Echt comfortabel leven kan ongeveer 1 op de 10 mensen. Benieuwd waar jij staat? Bereken zelf of je boven of onder de armoedegrens uitkomt — het is goed mogelijk dat ook jij moet gaan puzzelen met je kassabon.